Zdraví

Published on Září 1st, 2013 | by Kamila Urbanová

Nemůžete spát?

 

Nespavost je nejběžnější porucha spánku – je ale také nejkomplikovanější a velmi obtížně se léčí. Zahrnuje obtíže při usínání nebo způsobuje předčasné buzení. To může být způsobeno emočními poruchami (úzkost, deprese),které vznikají, když opakovaně „posbíráme“ své denní záležitosti nebo se zabýváme různými představami a trápíme se nad tím, co se má stát zítra.

Příčiny nespavosti mohou být tělesného původu, například bolest, hlad, přílišná zima nebo teplo, kašel, překrvení nebo zvýšená činnost štítné žlázy. Cokoliv, co vám způsobuje nepohodlí, zabraňuje usínání a spánku.

Nespavost také způsobují léky snižující chuť k jídlu, které se používají při odtučňovacích kůrách. Hlavními viníky jsou zde amfetaminy. Ovšem nejrozšířenější droga, která přispívá k nespavosti, je kofein. Tuto drogu najdeme v kávě, čaji, v coca-cole, pepsi-cole a v dalších nápojích, do kterých se kofein přidává.

Léčení nespavosti podáváním léků je zkratkové, dočasné, a tedy v důsledku bezvýchodné řešení. Léčí se spíš příznaky než problém takový. Většina prášků na spaní zkracuje REM spánek, který je tak důležitý pro plné zdraví.

Většina případů nespavosti je způsobena psychiatrickými a psychofyziologickými poruchami.

V mírných nebo pouze občasných případech nespavosti mohou být užitečné následující pokyny:

  1. Dodržujte pravidelný denní režim. Vstávejte každé ráno ve stejnou dobu,stejně tak večer choďte spát v tutéž hodinu.
  2. Dodržujte pravidelný rozvrh jídla. Jezte lehkou večeři, nejlépe 4 hodiny před spaním. Vyhýbejte se kořeněným jídlům.
  3. Nepijte žádný nápoj s kofeinem – kávu, čaj, coca-colu a podobné nápoje.
  4. Vyhýbejte se alkoholu. Pamatujte, že alkohol potlačuje podstatu REM spánku.
  5. Pravidelně cvičte. Je to zvlášť důležité pro ty, kteří mají sedavé zaměstnání, nebo pro ty, jejichž únava má duševní či citový základ.
  6. Využijte příznivé účinky tepla – je to velmi užitečný prostředek na nespavost. Pijte teplé, nealkoholické a bezkofeinové nápoje nebo se osprchujte či vykoupejte ve vlažné vodě.
  7. Spěte tam, kde je klid.
  8. V pokoji, kde spíte, dobře vyvětrejte.
  9. Svůj den se snažte končit bez zbytečného shonu. Vyhýbejte se vysokým fyzickým a duševním výkonům. Před spaním se nedívejte na vzrušující filmy. Nehádejte se s ostatními členy rodiny. Stěží něco poruší spánek více než pocity viny nebo odcizení se milovanému člověku.
  10. V některých případech mohou být vhodné určité doplňky stravy. Patří sem některé vitamíny skupiny – např.B6.
  11. Ještě pořád nemůžete spát? Nedejte se odstrašit. Vzpomeňte si na Napoleona, který toho moc nenaspal. Pravděpodobně spal méně než vy a podrobil si Evropu. A na Edisona, který stejně jako Napoleon prý moc spánku nepotřeboval. Zapněte si tedy žárovku, kterou vymyslel, a oddejte se klidné četbě. I vy můžete být géniem!

Tak a teď už stačí popřát jenom sladké sny!

 

 

Foto: Jitka Havlová

 facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather

Tags: , , , ,


About the Author



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Zpátky nahoru ↑